KPD 3026 PENGAJARAN,
TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2 (SEMESTER 2)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN ( RPH ) :
Tema
|
:
Mari Bertani
|
Tajuk
|
:
Jus buah.
|
Tarikh
|
:
14 September 2012
|
Masa
|
:
10.35-11.35 pagi
|
Kelas
|
: 2 Mawar
|
Bilangan murid
|
:
28 orang
|
Bidang pembelajaran
|
:
Buah-buahan tempatan
|
Objektif pembelajaran
|
:
Menyatakan cara-cara menyediakan jus buah.
|
Hasil pembelajaran
|
:
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat :
a)
Menyatakan
langkah-langkah untuk menghasilkan jus buah
dengan betul dan tepat.
b)
Membuat jus buah
mengikut kumpulan masing-masing
berdasarkan arahan dan
bimbingan guru.
c)
Menghasilkan jus
bersama-sama dalam kumpulan dengan
cermat dan teratur.
|
Konsep /prinsip/hukum/teori
|
:
Jus buah baik untuk kesihatan
memotong, mengisar, menuang, minum
|
Bahan, peralatan dan bahan sumber
|
: Buah-buahan tempatan, Pengisar
makanan, pisau,papan pemotong jag air,sudu,gula, air masak, bekas cuci
tangan.
|
Langkah keselamatan
|
:
Berhati-hati ketika menggunakan pisau dan alat pengisar.
|
Pengetahuan sedia ada
|
:
Murid pernah minum jus buah.
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Lagu Buah-buahan Malaysia
Tajuk pelajaran:
“Cara-cara Membuat Jus Tembikai”
|
Set Induksi ( 5 minit)
i)
Guru menunjukkan
sebakul buah-buahan tempatan,
ii)
Memasang LCD
lagu buah-buahan Malaysia dan nyanyikan bersama-sama murid.
|
BBM
Komputer, LCD, buah-buahan
|
Khasiat
buah-buahan
1.
Nenas mengandungi vitamin A,B1,Bromin
2.
Belimbing kaya
dengan vitamin A, B dan C.
3.
Mempelam mengandungi
vitamin C dan E.
4.
Tembikai Vitamin
c dan Beta Karitena..
|
Langkah 1(15 minit)
i)
Menerangkan
khasiat buah-buahan tempatan.
ii)
Guru menunjukkan
peralatan yang diperlukan untuk membuat jus. Sambil bersoal jawab dengan
murid mengenai kegunaan peralatan tersebut.
a.
Pengisar makanan
b.
Bekas air /jag
air
c.
Gelas
d.
Pisau
e.
sudu
f.
Papan pemotong
g.
Bekas cuci
tangan
iii. Guru menunjukkan pula bahan-
bahan yang diperlukan untuk
membuat jus tembikai.
a.
Buah tembikai
b.
Gula
c.
Air masak
d.
Ketulan ais
|
BBM
Sebakul buah-buahan tempatan
a.
Pengisar makanan
b.
Bekas air /jag
air
c.
Gelas
d.
Pisau
e.
sudu
f.
Papan pemotong
g.
Bekas cuci
tangan
h.
Buah tembikai
i.
Gula
j.
Air masak
k.
Ketulan ais
|
1.
Guru menerangkan
mengenai pentingnya mengikut langkah demi langkah untuk membuat jus tembikai.
2.
Mengingatkan
tentang keselamatan dan kebersihan semasa proses menyediakan jus tembikai.
|
Langkah 2(15 minit)
i. Guru menunjukcara untuk menyediakan jus tembikai.
a)
Cuci tangan
terlebih dahulu.
b)
Potong buah
tembikai menjadi bentuk dadu supaya mudah dimasukkan kedalam mesing pengisar
c)
Masukkan kedalam
mesin pengisar bersama sedikit gula dan air kosong.
d)
Kisar semua
bahan tadi hingga menjadi halus.
e)
Setelah siap
masukkan jus tembikai ke dalam jag air.
ii.
Guru menunjukkan cara untuk menghias jus
tembikai.
a)
Masukkan ketulan
ais ke dalam gelas kemudian tuangkan jus tembikai ke dalamnya.
b)
Ambil sepotong
tembikai kemudian belah ditengahnya untuk memudahkan diletakkan ditepi gelas
sebagai hiasan.
Akhirnya jus tembikai
sedia untuk diminum.
|
BBM
a.
Pengisar makanan
b.
Bekas air /jag
air
c.
Gelas
d.
Pisau
e.
sudu
f.
Papan pemotong
g.
Bekas cuci
tangan
h.
Buah tembikai
i.
Gula
j.
Air masak
k.
Ketulan ais
|
1.
Guru mengulangi
menyebut langkah demi langkah untuk membuat jus tembikai.
|
Langkah 3 (15 minit)
i.
Murid diminta
menyediakan jus tembikai mengikut kumpulan masing-masing dengan bimbingan
guru.
ii.
Murid
menjalankan ativiti membuat jus tembikai.
|
BBM
a.
Pengisar makanan
b.
Bekas air /jag
air
c.
Gelas
d.
Pisau
e.
sudu
f.
Papan pemotong
g.
Bekas cuci
tangan
h.
Buah tembikai
i.
Gula
j.
Air masak
k.
Ketulan ais
Nilai:
Bekerjasama,
|
Kognitif:
Murid mengimbas
kembali apa yang
dipelajar.
|
Penutup (5 minit)
i.
Guru bertanya
semula tentang khasiat buah-buahan.
ii.
Semua murid
berkumpul dan minum jus tembikai bersama-sama .
|
Nilai:
Bekerjasama, berdisiplin dan menjaga
kebersihan.
|
RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MALAYSIA
Mata pelajaran
|
: Bahasa Melayu
|
|||||
Kelas
|
: Tahun 1 Mawar
|
|||||
Bilangan Murid
|
:18 orang
|
|||||
Masa
|
:10.05 -10.355 pagi (30
minit)
|
|||||
Tema
|
:Bersih dan Sihat
|
|||||
Tajuk
|
:Makanan berzat
|
|||||
Standard Kandungan
|
: 2.3 Membaca kuat pelbagai
bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
|
|||||
Standard Pembelajaran
|
: 2.3.1 Membaca kuat
ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
|
|||||
Objektif
|
: Pada akhir pembelajaran
murid dapat
i. Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
|||||
EMK
|
: Kreatif dan Inovatif
|
|||||
ENT
|
: BCB- bacaan intensif,
mendengar dengan berkesan
|
|||||
Sistem Bahasa
|
: Tatabahasa – Kata nama am,
kata nama khas, adjektif, kata kerja
Kosa
Kata – sarapan, roti bakar,susu, cergas,
|
|||||
Ilmu
|
: PJK ( Pendidikan Jasmani
dan Kesihatan)
|
|||||
Nilai
|
: Sayangi diri
|
|||||
BBM
|
: Gambar, kad perkataan
|
|||||
Pengetahuan sedia ada
: Murid-murid pernah makan makanan yang baik untuk
kesihatan.
|
||||||
Langkah/Masa
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
|
Teka-teki
|
1. Guru memberikan beberapa teka-teki berkaitan
makanan dan buah-buahan kepada murid.
Contoh:
Mudanya hijau, masaknya
kuning,
Namanya besi boleh dimakan,
Bila dipotong seperti
bintang,
Murid yang pandai sila
namakan.
Warnamya putih sedap sekali,
Kuatkan tulang dan juga
gigi,
Minuman manusia setiap hari,
Apakah jawabnya cubalah
cari?
2. Tunjukkan jawapan menggunakan kad gambar.
|
Kad-kad teka-teki dan kad
gambar.
|
|||
Langkah 1
(14 minit)
|
Petikan dari buku teks
Kosa kata
- sarapan,
- roti bakar,
- susu,
- cergas,.
|
1. Murid melihat gambar dan membaca ayat tunggal
dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan bimbingan guru.
2. Beberapa orang murid membaca ayat tunggal
dengan kuat diikuti oleh rakan sekelas .
3. Guru menerangkan mengenai keperluan makan
makanan yang berzat untuk kesihatan
4. Pilih murid menulis perkataan berdasarkan ayat
tunggal (kosa kata) di papan hitam.
|
Buku teks
Nilai – Sayangi diri.
EMK - PJK
|
|||
Langkah 2
(10 Minit)
|
Imlak
|
1. Guru membaca dan menyebut perkataan-perkataan
satu demi satu dan murid menulis dalam buku tulis.
2. Murid menulis nama dan mewarnakan gambar
makanan pada buku aktiviti
|
Murid mengikut ucapan guru
sambil menulis.
|
|||
Penutup
(3 minit)
|
Gambar makanan dan
buah-buahan
|
1. Guru menunjukkan kad gambar dan murid menyebut
nama makanan dan buah-buahan tersebut serta rasanya.
|
Kad-kad gambar
|