RPH

0 tinta pengunjung



KPD 3026 PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2 (SEMESTER 2)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( RPH ) :
Tema
:  Mari Bertani
Tajuk
:  Jus buah.
Tarikh
:  14 September 2012
Masa
:  10.35-11.35 pagi
Kelas
: 2 Mawar
Bilangan murid                                       
:  28 orang

Bidang pembelajaran                             
:  Buah-buahan tempatan

Objektif pembelajaran                             
:  Menyatakan cara-cara menyediakan jus buah.

Hasil pembelajaran                 
:  Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat :
a)            Menyatakan langkah-langkah untuk menghasilkan jus buah
 dengan betul dan tepat.
b)            Membuat jus buah mengikut kumpulan masing-masing
berdasarkan arahan dan bimbingan guru.
c)             Menghasilkan jus bersama-sama dalam kumpulan dengan
 cermat dan teratur.

Konsep /prinsip/hukum/teori  
:  Jus buah baik untuk kesihatan
memotong, mengisar, menuang, minum
Bahan, peralatan dan bahan sumber

: Buah-buahan tempatan, Pengisar makanan, pisau,papan pemotong jag air,sudu,gula, air masak, bekas cuci tangan.
Langkah keselamatan                         
:  Berhati-hati ketika menggunakan pisau dan alat pengisar.

Pengetahuan sedia ada                         
:  Murid pernah minum jus buah.


                                                   
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Lagu Buah-buahan Malaysia

Tajuk pelajaran:
“Cara-cara Membuat Jus Tembikai”
Set Induksi ( 5 minit)
i)       Guru menunjukkan sebakul buah-buahan tempatan,
ii)      Memasang LCD lagu buah-buahan Malaysia dan nyanyikan bersama-sama murid.

BBM
Komputer, LCD, buah-buahan







 Khasiat buah-buahan
1.      Nenas mengandungi vitamin A,B1,Bromin
2.     Belimbing kaya dengan vitamin A, B dan C.
3.     Mempelam mengandungi vitamin C dan E.
4.     Tembikai Vitamin c dan Beta Karitena..


Langkah 1(15 minit)
i)       Menerangkan khasiat buah-buahan tempatan.
ii)      Guru menunjukkan peralatan yang diperlukan untuk membuat jus. Sambil bersoal jawab dengan murid mengenai kegunaan peralatan tersebut.
a.        Pengisar makanan
b.        Bekas air /jag air
c.        Gelas
d.        Pisau
e.        sudu
f.         Papan pemotong
g.        Bekas cuci tangan
    iii. Guru menunjukkan pula bahan-
          bahan yang diperlukan untuk
          membuat   jus tembikai.
a.        Buah tembikai
b.        Gula
c.        Air masak
d.        Ketulan ais

BBM
Sebakul buah-buahan tempatan

a.     Pengisar makanan
b.     Bekas air /jag air
c.      Gelas
d.     Pisau
e.     sudu
f.      Papan pemotong
g.     Bekas cuci tangan
h.     Buah tembikai
i.       Gula
j.       Air masak
k.      Ketulan ais








1.     Guru menerangkan mengenai pentingnya mengikut langkah demi langkah untuk membuat jus tembikai.
2.     Mengingatkan tentang keselamatan dan kebersihan semasa proses menyediakan jus tembikai.
Langkah 2(15 minit)
         i.    Guru menunjukcara untuk menyediakan jus tembikai.
a)       Cuci tangan terlebih dahulu.
b)       Potong buah tembikai menjadi bentuk dadu supaya mudah dimasukkan kedalam mesing pengisar
c)        Masukkan kedalam mesin pengisar bersama sedikit gula dan air kosong.
d)       Kisar semua bahan tadi hingga menjadi halus.
e)       Setelah siap masukkan jus tembikai ke dalam jag air.
        ii.             Guru menunjukkan cara untuk menghias jus tembikai.
a)       Masukkan ketulan ais ke dalam gelas kemudian tuangkan jus tembikai ke dalamnya.
b)       Ambil sepotong tembikai kemudian belah ditengahnya untuk memudahkan diletakkan ditepi gelas sebagai hiasan.
Akhirnya jus tembikai sedia untuk diminum.
BBM
a.     Pengisar makanan
b.     Bekas air /jag air
c.      Gelas
d.     Pisau
e.     sudu
f.      Papan pemotong
g.     Bekas cuci tangan
h.     Buah tembikai
i.       Gula
j.       Air masak
k.      Ketulan ais




1.        Guru mengulangi menyebut langkah demi langkah untuk membuat jus tembikai.
Langkah 3 (15 minit)
         i.            Murid diminta menyediakan jus tembikai mengikut kumpulan masing-masing dengan bimbingan guru.
        ii.            Murid menjalankan ativiti membuat jus tembikai.
BBM
a.     Pengisar makanan
b.     Bekas air /jag air
c.      Gelas
d.     Pisau
e.     sudu
f.      Papan pemotong
g.     Bekas cuci tangan
h.     Buah tembikai
i.       Gula
j.       Air masak
k.      Ketulan ais
Nilai:
Bekerjasama,


Kognitif:
Murid mengimbas
kembali apa yang
dipelajar.

Penutup (5 minit)
         i.            Guru bertanya semula tentang khasiat buah-buahan.
        ii.            Semua murid berkumpul dan minum jus tembikai bersama-sama .

Nilai:
Bekerjasama, berdisiplin dan menjaga kebersihan.























































RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MALAYSIA

Mata pelajaran
: Bahasa Melayu
Kelas
: Tahun 1 Mawar
Bilangan Murid
:18 orang
Masa
:10.05 -10.355 pagi (30 minit)
Tema
:Bersih dan Sihat
Tajuk
:Makanan berzat
Standard Kandungan
: 2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
         intonasi yang betul.
Standard Pembelajaran
: 2.3.1 Membaca kuat  ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
             yang betul.
Objektif
: Pada akhir pembelajaran murid dapat
          i. Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
EMK
: Kreatif dan Inovatif
ENT
: BCB- bacaan intensif, mendengar dengan berkesan
Sistem Bahasa
: Tatabahasa – Kata nama am, kata nama khas, adjektif, kata kerja
   Kosa Kata    – sarapan, roti bakar,susu, cergas,
Ilmu
: PJK ( Pendidikan Jasmani dan Kesihatan)
Nilai
: Sayangi diri
BBM
: Gambar, kad perkataan
Pengetahuan sedia ada     : Murid-murid  pernah makan makanan yang baik untuk kesihatan.
                                     
Langkah/Masa
ISI PELAJARAN
AKTIVITI
CATATAN
Set Induksi
(3 minit)
Teka-teki
   1.     Guru memberikan beberapa teka-teki berkaitan makanan dan buah-buahan kepada murid.
Contoh:
Mudanya hijau, masaknya kuning,
Namanya besi boleh dimakan,
Bila dipotong seperti bintang,
Murid yang pandai sila namakan.

Warnamya putih sedap sekali,
Kuatkan tulang dan juga gigi,
Minuman manusia setiap hari,
Apakah jawabnya cubalah cari?
   2.     Tunjukkan jawapan menggunakan kad gambar.

Belimbing Besi
susu

Kad-kad teka-teki dan kad gambar.
















Langkah 1
(14 minit)
Petikan  dari buku teks
 Kosa kata
     -          sarapan,
     -          roti bakar,
     -          susu,
     -          cergas,.
   1.      Murid melihat gambar dan membaca ayat tunggal dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan bimbingan guru.

     2.      Beberapa orang murid membaca ayat tunggal dengan kuat diikuti oleh rakan sekelas .

    3.      Guru menerangkan mengenai keperluan makan makanan yang berzat untuk kesihatan

    4.      Pilih murid menulis perkataan berdasarkan ayat tunggal (kosa kata) di papan hitam.

Buku teks

Nilai – Sayangi diri.
EMK - PJK
Langkah 2
(10 Minit)
Imlak
   1.     Guru membaca dan menyebut perkataan-perkataan satu demi satu dan murid menulis dalam buku tulis.
   2.     Murid menulis nama  dan mewarnakan gambar makanan   pada buku aktiviti
Murid mengikut ucapan guru sambil menulis.
Penutup
(3 minit)
Gambar makanan dan buah-buahan
  1.     Guru menunjukkan kad gambar dan murid menyebut nama makanan dan buah-buahan tersebut serta rasanya.
Kad-kad gambar
 

. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea